ماني که ما سخنراني عمومي افراد مشهور، سياستمداران يا رهبران تجاري را در تلويزيون يا در يک مجمع عمومي مشاهده مي کنيم، آنها به حدي آسوده هستند که ممکن است از خود بپرسيم: آيا سخنرانان بزرگ ساخته مي شوند يا سخنران به دنيا آمده اند؟ اگرچه برخي افراد با اين استعداد ذاتي متولد مي شوند، اکثر سخنرانان آموزش سخنراني اثربخش را در اين زمينه دريافت کرده اند. آنها ممکن است از آموزش هاي رسانه اي استفاده نموده و يا در طول زمان سخنراني هاي متعددي ارائه نموده و در نتيجه اصول سخنراني موثر را فرا گرفته اند. اما راز اصلي سخنراني عمومي اثربخش چيست؟
در اينجا به به هفت اصل سخنراني عمومي مي پردازيم که من در سمت خود به عنوان مربي رسانه به آنها رسيده ام. اين اصول را در سخنراني بعدي خود به خاطر بسپاريد.
افراد به دنبال گوش دادن به فردي هستند که جالب، آرام و راحت است. در مکالمات روزمره اي که ما داريم، هيچ مشکلي در ابراز سخنان خود نداريم. اما در اغلب اوقاتي که قصد داريم در يک سخنراني عمومي شرکت کنيم، برخي از مسائل تغيير مي کند. ما به جاي تمرکز بر روي “سخنراني” بر روي “عموم مردم” تمرکز مي کنيم. به منظور تبديل شدن به يک سخنران عمومي موثر، شما بايد کاملا مخالف اين امر اقدام کنيد: بر روي سخنراني تمرکز نماييد. سخنراني را به عنوان يک مکالمه بين خود و مخاطبين قلمداد کنيد. اگر بتوانيد مکالمه راحتي با يک يا دو نفر داشته باشيد، مي توانيد سخنراني عمومي موفقي ارائه دهيد. صرف نظر از اينکه مخاطبين شما دو نفر يا دو هزار نفر بوده و اينکه شما در مورد يک موفقيت پزشکي يا يک رويداد روزمره در محل کار سخنراني مي کنيد، سعي کنيد خودتان بوده و به طور مستقيم با مردم صحبت کرده و ارتباطي با آنها ايجاد کنيد.
حتي حرفه اي ترين سخنرانان نيز برخي اوقات با مشکل مواجه مي شوند. اين را به خاطر داشته باشيد که خود شما بيش از مخاطبين به مشکل خود پي مي بريد. مهمترين اقدامي که يک سخنران مي تواند بعد از يک اشتباه انجام دهد، ادامه سخنراني مي باشد. هرگز سخنراني خود را متوقف نکرده و به خاطر ايرادات بسيار جزئي از مخاطبين عذرخواهي نکنيد. تا زماني که مخاطبين متن سخنراني شما را نداشته باشند، آنها متوجه اشتباهات گفتاري يا عدم خواندن يک کلمه نخواهند شد. از آنجايي که انسان جايزالخطاست، يک اشتباه کوچک ممکن است در برخي شرايط براي شما مناسب باشد زيرا به شما کمک مي کند تا با مخاطبين خود ارتباط برقرار کنيد. افراد تمايلي به گوش کردن به سخنراني فرد بدون ايراد ندارند و با فردي راحت هستند که خود واقعي اش را نشان مي دهد.
تجسم: اگر بتوانيد ببينيد، مي توانيد صحبت کنيد.
افراد موفق در تمام زمينه هاي زندگي يک ويژگي مشترک دارند: آنها تجسم دسترسي به اهداف خود را تمرين مي کنند. افراد تجاري همواره خود را در حال عقد قرارداد؛ مجريان نيز خود را در حال ايجاد يک سرمايه گذاري؛ ورزشکاران چشم هاي خود را بسته و خود را در حين گل زدن يا رکوردشکني تجسم مي کنند. اين امر در زمينه سخنراني عمومي نيز صحت دارد. بهترين روش براي مقابله با اضطراب و تبديل شدن به يک سخنران، تمرين در محلي به دور از ديد ساير افراد مي باشد. اگر بتوانيد به طور مداوم خود را در حال سخنراني تجسم نماييد، ذهن شما به سخنراني در يک مجمع عمومي عادت نموده و به زودي مي توانيد حس اضطراب را کنار بگذاريد.
هدف شما تبديل شدن به يک سخنران فوق العاده نيست. چنين فردي وجود ندارد. هدف شما تبديل شدن به يک سخنران موثر مي باشد. همانند ساير موارد موجود در زندگي، اين امر به تمرين نياز دارد. همه ما اغلب اوقات سخنراني را ناديده مي گيريم زيرا بر اين باوريم که همه روزه با ساير افراد در حال سخنراني هستيم. اما زماني که موضوع ارتباط مستقيمي با نحوه عملکرد در برابر يک گروه دارد، شما بايد همانند يک ورزشکار حرفه اي به موضوع تمرين توجه کنيد. به خاطر داشته باشيد که حتي قهرمانان جهان نيز همه روزه تمرين مي کنند. شما مي توانيد در کلاس هاي سخنراني شرکت کنيد.
صرف نظر از موضوع، مخاطبين زماني واکنش خوبي به ارتباطات نشان مي دهند که فرد سخنراني هاي خود را شخصي سازد. از هر فرصتي استفاده کرده و موضوعاتي در مورد خود را به سخنراني بيافزاييد. افراد دوست دارند به تجربيات شخصي ساير افراد از جمله موفقيت ها، تراژدي ها، داستان هاي جالبي که در طول زندگي آنها رخ مي دهد، گوش دهند. داستان تعريف کنيد. در صورت امکان، موضوعاتي در مورد خودتان به سخنراني خود بيافزاييد. اين امر نه تنها منجر به صميميت حضار با شما گرديده بلکه منجر به راحتي هر چه بيشتر افراد با شما مي گردد. در چه زمينه اي مهارت شما بيشتر از موضوعي است که در مورد آن سخنراني مي کنيد؟
به منظور ايجاد تغييري که منجر به کاهش ترس از سخنراني عمومي مي گردد، تمرکز را از خود برداشته و آن را به مخاطبين خود منعطف سازيد. هدف اصلي سود براي سخنران نيست بلکه هدف اصلي بايد سود براي مخاطبين از طريق آموزش، ايجاد انگيزه و يا سرگرمي باشد. بنابراين در تمام آمادگي ها و ارائه ها، شما بايد بر روي هدف خود تمرکز کنيد. چگونه مي توانيد به مخاطبين در راستاي رسيدن به اهدافشان کمک کنيد؟
انتظار: کاري کنيد آنها همواره انتظار بيشتري داشته باشند
يکي از تجربه هاي ارزشمندي که من در طي چندين سال در زمينه ارتباطات کسب کرده ام اين است که زماني که صحبت از سخنراني عمومي به ميان مي آيد، هرچه کمتر صحبت کنيد، بهتر است. زيرا من هرگز به خاطر ندارم که مخاطبين بگويند “اي کاش سخنران بيشتر صحبت مي کرد.” از سوي ديگر، بسياري از اوقات مي شنويم که افراد مي گويند “خوشحالم که سخنراني به پايان رسيد. به نظر مي رسيد براي هميشه ادامه خواهد داشت!” بنابراين همواره مخاطبين خود را شگفت زده کنيد. همواره سخنراني هاي خود را کوتاه تر از ميزان مورد انتظار مخاطبين تنظيم کنيد. اگر شش اصل اول را انجام داده ايد، توجه و علاقمندي مخاطبين را افزايش داده ايد و بنابراين بهتر است شرايطي را ايجاد کنيد که افراد دوست داشته باشند چند دقيقه بيشتر سخنراني داشته باشيد و هرگز باعث نشويد که آنها منتظر به پايان رسيدن سخنراني شما باشند
فن بيان را در دانشگاه زندگي بياموزيد
درباره این سایت