فلسفه ي سوال پرسيدن بسيار ساده است: پرسيدن سوال پاسخهايي را به افراد ارائه ميدهد که براي پيش رفتن در زندگي به آن نياز دارند. اگر به شبانه روز زندگي خود نگاه کنيد متوجه ميشويد که کمتر پيش آمده است روز و شبتان را بدون سوال پرسيدن از ديگران سپري کرده باشيد. اصلا درک زندگي بر مبنا سوال پرسيدن بنا شده است و اين قانون کلي وجود دارد که هر چه بيشتر سوالات حسابشدهاي بپرسيم به پاسخهاي بهتر و درست و درمانتري نيز دست خواهيم يافت. به علاوه سوال پرسيدن يکي از سادهترين راههاي برقراري يا تحکيم ارتباط است. چنان چه که در جلسات پرسش و پاسخ پس از سخنراني ميبينيم ارتباط افراد با سخنران قويتر ميشود و تا مدتها بعد از سخنراني ادامه پيدا ميکند.
برگزاري جلسات پرسش و پاسخ يکي از مهارتهاي سخنرانان حرفهاي و در عين حال از مزايا سخنرانيهاي گفتگومحور است. سخنرانيهايي که از جلسات پرسخ و پاسخ اصولي و منظمي برخوردار باشند و طي آن به تمام علامتهاي سوالات ذهن مخاطبان پاسخ داده شود معمولا از اعتبار و ارزش متفاوتي نزد شرکتکنندگان برخوردار هستند؛ اما به خوبي ميدانيم برگزاري موفق و از پس از آن مديريت و به سرانجام رساندن اين گونه جلسات کار دشواري است و هر سخنراني از پس آن برنميآيد مگر با کسب مهارتهاي مرتبط.
هر آن چه که براي برگزاري و مديريت جلسه پرسش و پاسخ بعد از سخنراني نياز داريد در مطلب امروز دانشگاه زندگي در اختيارتان نهاديم. تا پايان اين مطلب همراه ما باشيد.
پرسش و پاسخ از ديد سخنران و مخاطب ممکن است معاني متفاوتي داشته باشد. به طور کلي پرسش و پاسخ روشى است که سخنران، مجري يا مدرس به وسيله آن مخاطب خود را به تفکر پيرامون مطلب يا مفهومى جديد يا بحث خاصي تشويق مىکند. در اين روش مخاطب به دنبال اولين جرقههايي که در ذهن او زده شده است تلاش مىکند با کوششهاى فکري از معلوم به مجهول حرکت کند و به اين ترتيب خودش به پاسخ صحيح سوالاتش برسد؛ نه اين که لقمه حاضر و آمادهاي در اختيارش قرار گرفته باشد.
اين روش را روش سقراطى نيز مينامند. علت اين نامگذاري به اعتقادات و باورهاي سقراط برميگردد. سقراط معتقد بود که دانش در طبيعت افراد وجود دارد و قرار نيست چيزي به آنها القا شود. تنها کافى است که گوينده، مجري، سخنران يا مدرس زمينه را مساعد کند و به مخاطب خود کمک نمايد تا او خود به دانش مورد نظر برسد. دقيقا مثل تلاش پرستاري که به تولد نوزاد کمک ميکند اما نقش مستقيمي در تولد او ندارد روش آموزش سقراط بر اساس همين باور بوده است. به اين شکل که در جلسات بحث با شاگردانش ابتدا به انتقال اطلاعات يا پاسخ به سؤال نمىپرداخت؛ بلکه از راه پرسشهاى متوالي و به چالش کشيدن افکار، افراد را به تفکر وامىداشت و آنان را قدم به قدم هدايت مىکرد تا خودشان ابهامات ذهني خود را برطرف نمايند.
هر فردي که قرار باشد سوالي از سخنران بپرسد بايد در نظر داشته باشد که در اجتماع کوچک يا بزرگي قرار دارد که براي جلوگيري از هرج و مرج و پيشبرد امور لازم است صلاح جمع را در نظر داشته باشد. از اين رو هر فرد بايد به اصولي در پرسش و پاسخ بعد از سخنراني از سخنران پايبند باشد:
مسير زندگي خود را اينجا کليک کنيد
دانشگاه زندگي به شما کمک مي کند که مسير درست را انتخاب کنبد
درباره این سایت