حتما بارها براي شما پيش آمده است که اسم کسي را به خاطر نياوريد ولي چهره و ظاهر آن فرد کافي بوده تا هر آن چه که درباره او مي‌دانستيد به ياد آوريد. همين موضوع در ساير موقعيت‌هاي زندگي هم صحبت دارد. مثلا وقتي که در حال امتحان دادن هستيد ممکن است به جز کلماتي که داخل کتاب يا جزوه نوشته شده بودند شيوه نگارش، خطي که با آن نوشته شده است، جايگاه يک پاراگراف و …را خيلي بهتر از خود مفهوم اصلي به خاطر آوريد. شايد به همين دليل امروزه روي يادگيري بر اساس حافظه تصويري تاکيد بيش‌تري مي‌شود تا گنجاندن حجم زيادي از کلمات و جملات ناملموس و غريب در ذهن! پيرو همين موضوع اکنون مفهوم تازه‌اي در فن بيان و سخنوري با عنوان استفاده از تفکر تصويري در سخنراني‌ ها مطرح شده است.


احتمالا تجربه استفاده از تفکر تصويري در سخنراني‌ ها در بسياري از همايش‌ها يا حتي کلاس درس‌هايي که تا کنون شرکت کرده‌ايد را داشته باشيد. سخنرانان معمولا در چنين حالتي بخش زيادي از مفاهيم را با استفاده از تصاوير يا جداول بيان مي‌کنند و تنها با استفاده از اصول استفاده از کلمات در سخنراني، تعدادي کليدواژه را به هر اسلايد اضافه مي‌کنيم.


با توجه به اهميت تفکر تصويري که باعث مي‌شود مخاطب مفاهيم را با استفاده از تصاوير تحليل نمايد لازم است امروز با تکنيک‌هاي استفاده از تصاوير و تفهيم مخاطب به واسطه تصاوير آشنا شويد.


استفاده از تفکر تصويري در سخنراني‌ ها و تکنيک‌هاي آن


در طول سخنراني سوالاتي به صورت معمول براي مخاطبان به وجود مي‌آيد. سوالاتي مثل چي؟ چه چيزي؟ چگونه؟ به چه اندازه؟ چرا؟ چند تا؟ چه مقدار و …





مشاهده مقاله  6 ترفند براي تشويق مخاطب به کنجکاوي و سوال پرسيدن در سخنراني




اين سوالات در تمام موضوعاتي که ممکن است سخنراني کنيد براي هر فرد به وجود مي‌آيد. بنابراين بايد بتوانيد جواب آن‌ها را در قالب آيتم‌هاي متفاوتي به مخاطبان عرضه کنيد.


 


تفکر تصويري در سخنراني ها


تصاوير و طرح‌ها در پاسخ به چه طور و چگونه


طرح‌ها و تصاويري که انتخاب مي‌کنيم مي‌توانند به بسياري از سوالات مخاطب ما جواب بدهند. به عنوان مثال پاسخ يک سوال مهم که در سخنراني مطرح مي‌کنيد را يک شکل يا تصوير مناسب به خوبي به مخاطب عرضه مي‌کند. مثل تصويري از واکنش‌هاي بيولوژيک بدن که بهتر از يک ربع صحبت کردن مي‌تواند اثرگذار واقع شود.


نقشه‌ها و دياگرام‌هاي فضايي در پاسخ به کجا


حتما مي‌دانيد که سخنراني‌هاي اندکي وجود دارند که به نقشه و مکان‌يابي نياز داشته باشند. در  واقعيت هم دقيقا به همين شکل است؛ يعني رديابي يک موقعيت خاص در نقشه با استفاده از نرم‌افزارهاي همراه زيادي امکان‌پذير است که هر فرد به همراه خودش دارد و ديگر نيازي به درج موقعيت توسط شما در اسلايدها نيست. اما جايگزين اين نقشه‌ها دياگرام‌هاي فضايي هستند. دياگرام فضايي/ ارتباطي يک ابزار براي ساده سازي يک موضوع پيچيده به صورت گرافيکي مي‌باشد که اجازه سريع تر و بهتر درک کردن و ارائه يک موضوع را به ما مي‌دهد. مثلا اگر بخواهيد ارتباط بين بخش‌هاي مختلف يک اداره را نشان دهيد به جاي اين که يک نقشه جغرافيايي ترسيم کنيد و يا چندين پاراگراف توضيح دهيد با استفاده از اين دياگرام‌ها مي‌توانيد مفاهيم را بهتر انتقال دهيد.


 


براي خواندن مقالات بيشتر اينجا را کليک کنيد


مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

امام رضا (ع) نیشابور بزرگ شهر تاریخ گروه کوهنوردی دانشگاه امام صادق (ع) تجهیزات گیمینگ Misty Chris Cleopatra گردشگری ايران پنجاه و هفت Terrell