بخش کليدي سخنراني، در واقع آن قسمت درجه يک يا طلايي سخنراني است که همه ما ميخواهيم به گوش مخاطب برسد و هر چيزي که فراموش شود، حداقل آن نکته طلايي از سخنراني دريافت و به خاطر سپرده شود! برخي از متخصصان اين بخش کليدي را در واقع با نام “ايده بزرگ” سخنراني ميشناسند که هسته گفتگوها خواهد بود. چنان چه که ميدانيد ارائه سخنراني هم در واقع ارائه نکات کليدي سخنراني يا اين ايدههاي بزرگ است و هر نوع تصميمگيري ما بر اساس آنها خواهد بود.
در برگزاري و شروع سخنراني بارها به اين نکته اشاره شده که سعي کنيد با استفاده از بخشهاي کليدي سخنراني خود را اجرا کنيد. اين کار به تصميمگيري درباره ادامه بخشهاي سخنراني و اين که چه طور هر قسمت را کنار هم قرار دهيد کمک ميکند.
فرض کنيد که در حال تصميمگيري و ايدهپردازي براي يک سخنراني هستيد. به طور کلي تصميم گرفتن درباره نکته کليدي سخنراني معمولا بين 5 تا 10 دقيقه طول ميکشد و هيچ کسي نيست که نتواند مقصود و هدفش را از يک سخنراني يا ارائه مشخص کند. اما در تعيين نکات کليدي در سخنراني همواره يک محدوديت يا دغدغه وجود دارد: مسئله تعهد به پيام يا مفهوم اصلي که گاهي شما را مجبور ميکند سير دشواري را طي کنيد تا با استفاده از روشهاي کلاسيک به آن مفهوم برسيد و آن را براي مخاطبان خود بازگو کنيد. مسيري خستهکننده که گاهي از سير آن کسل ميشويد و در نهايت تلاشهاي شما کمکي به به خاطر سپردن پيام سخنراني نميکند!
امروز در دانشگاه زندگي قصد داريم مروري بر فنوني داشته باشيم که در واقع روشهايي خلاقانه براي ارائه نکات کليدي سخنراني فقط در 10 دقيقه هستند. همراه ما باشيد.
باز کردن سر صحبت براي شروع سخنراني کار دشواري نيست. سوال کردن مي تواند شروع بسيار خوبي براي باز کردن سر صحبت، در شروع سخنراني با مخاطبان باشد. واقعيت اين است که با سوال کردن، مخاطبان تشويق مي شوند که افکار و احساساتشان و هر چه که در ذهنشان است را به زبان بياورند. هر راهي که استفاده ميکنيد فرقي ندارد. در مرحله بعد و براي اين که بدون دردسر و طي کردن راههاي تکراري و ملالآور نکات مهم سخنراني را تحويل شنوندگان بدهيد بايد چند گام را طي کنيد:
دوست داريد بعد از سخنرانيتان، مخاطبان چه کاري کنند و يا چه چيزي را در نتيجه سخنراني شما به خاطر بسپارند؟ هر آن چه که دوست داريد را بلند بگوييد و سعي کنيد با شفاف کردن سخنراني خود، به سوالات پرسيده شده يا ناپرسيده مخاطبان خود پاسخ داده باشيد.
حالا که ميخواهيد به سوالات مخاطبان خود پاسخ بدهيد، نکته کليدي مدنظرتان را آن قدر پالايش و دستکاري کنيد تا به خوبي قابل فهم و قابل درک شود. بدين منظور بايد اقدامات زير را در جهت ارائه نکات کليدي سخنراني به شيوه قابل فهم انجام دهيد:
براي اين که پيامهايتان را کوتاه و کوتاهتر بيان کنيد محدوديت کاراکتر را در توييتر به خاطر آوريد و هميشه به ياد داشته باشيد که شما با 140 کاراکتر محدود توييتر هم ميتوانيد بهترين پيامها را منتقل کنيد. چرا در سخنراني اين امر محقق نشود؟!
براي يافتن مسير زندگي خود اينجا را کليک کنيد
درباره این سایت