خودآگاهي به عنوان مهمترين قابليت مديران شناخته شده که حتماً بايد به آن توجه ويژهاي کنند. با توجه به گفتههاي نويسندگان کتاب How to Become a Better Leader (چگونه يک رهبر بهتر شويم)، رهبران و مديران موفق ميدانند که چگونه از مزيتهاي طبيعي و دورني خود بهره بگيرند و اين موضوع به آنها کمک فراواني ميکند.
همچنين تحقيقي درباره تاثير خودآگاهي بر کمپانيهاي مختلف انجام شده است. در اين تحقيق بالغ بر 486 کمپاني معتبر حضور داشتند و در نهايت مشخص شد در کمپانيهاي موفقتر که سود بيشتري کسب ميکنند، ميزان خودآگاهي در ميان کارمندان بسيار بيشتر از کمپانيهاي ديگر است.
اما به نظر ميرسد که سطح خودآگاهي در رهبران کمپانيها چندان زياد نيست. ن در مقامهايي مانند مديريت، نسبت به مردان از خودآگاهي بسيار بيشتري برخوردار هستند و آمارها نشان ميدهند که هنوز جاي پيشرفت در اين زمينه وجود دارد. در تحقيقي که گروه تحقيقاتي Hay روي بيش از 17 هزار نفر در سراسر دنيا انجام داد، مشخص شد 19 درصد ن در مقامهاي بالا، خوداگاهي داشتند در حاليکه اين رقم در مردان تنها 4 درصد است. در ادامه نکاتي را نوشتهايم که به کمک آنها ميتوانيد خوداگاهي را افزايش دهيد و به سمت موفقيت پيش رويد:
يکي از عوامل اصلي اين است که بتوانيد خود را به خوبي بشناسيد. دکتر تراويس بردبري، نويسنده کتاب Emotional Intelligence 2.0 خودآگاهي را يکي از بخشهاي عمدهي هوش احساسي انسان ميداند. او در تعريف هوش احساسي ميگويد که اين هوش، در واقع توانايي تشخيص احساس در خودتان و ديگران و همچنين، توانايي شما در استفاده از اين آگاهي براي تنظيم کردن روابط و رفتارهايتان است.
خودآگاهي شما را قدرتمندتر ميکند زيرا باعث ميشود که تصميمات بهتري بگيريد، دچار تحول شويد و پيشرفت کنيد. در ادامه تعدادي راهکار اساسي براي افزايش خوداگاهي را آوردهايم:
عوامل بيروني، محرکها و به طور کلي نشانهها را (چه مثبت باشد چه منفي) تشخيص دهيد و آنها را بررسي کنيد. بدانيد که چرا کارهايتان را انجام ميدهيد و واکنش بقيه نسبت به آن چيست؟ شما چگونه در قبال کارهاي ديگران واکنش نشان ميدهيد و دقيقاً چرا چنين کاري انجام ميدهيد؟ تاثير فرهنگ بر ديدگاه شما و درکتان از ديگران چگونه است؟
بازخورد حس همدلي ايجاد ميکند و باعث ميشود که از تاثير کارهايتان بر ديگران مطلع شويد. يکي از نشانههاي بارز کم بودن خودآگاهي، اين است که نقاط ضعف خودتان را ندانيد و به رفتار، اعمال و اعتقادات خود توجه نکنيد. در اين صورت، بايد انتظار داشته باشيد که عملکرد شما موفقيتآميز نباشد.
فکر کنيد که چه زماني بايد از يک ويژگي شخصيتي خاص به نفع خود استفاده کنيد و چه زماني بايد آن را کنار بگذاريد. بر اساس تحقيقا دانشگاه MIT، بيشتر مديران داراي خوداگاهي، قادر به تشخيص چنين موارد در هويتشان و تغيير رفتار در شرايط متفاوت هستند. اين افراد شخصيت خود را به کلي تغيير ندادند بلکه ياد گرفتند خودشان باشند به همراه «مهارت بيشتر». مديران موفقي که از خودآگاهي برخوردار هستند، ميدانند در کدام شرايط و موقعيتها از برخي ويژگيهاي شخصيتي استفاده کنند و چه زماني اين کار را نکنند.
مقالات روانشناسي خانواده را اينجا دنيال کنيد
درباره این سایت